3 maart - Reisverslag uit Bluff, Nieuw Zeeland van Alfenhelg - WaarBenJij.nu 3 maart - Reisverslag uit Bluff, Nieuw Zeeland van Alfenhelg - WaarBenJij.nu

3 maart

Door: Helga Tabak

05 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Bluff

Het was een koude nacht, 5 graden en er is sneeuw gevallen op de toppen van de bergen. De zon komt er door, blauwe luchten te zien. Met de boot door de Sound, een tocht van ruim 2 uur. Tot aan de tasmanzee en terug. We varen kangs watervallen waar de zon op schijnt zodat het water allerlei kleuren heeft. Langs een groep luierende pelsrobben (erg dichtbij), mooie uitzichten op de bergen met hun witte toppen en de prachtige natuur. Ook varen we tot onder de waterval, regenjas is wel nodig. Alf zijn broek is helemaal doorweekt. We krijgen een glaasje water van de waterval aangeboden. Doordat het niet zo druk is kun je rustig over de boot lopen en op deze manier alles zien. Voorop is wel het mooiste, vooral op zee. Na deze indrukwekkende boottocht op weg naar het Southland. Het landschap verandert van bergen in heuvels tot aan zee . We eindigen in Bluff, de zuidelikste stad van NZ. Van hieruit gaat de boot naar Stewart Island en vertrekken er vele vissersboten langs de zuid- en westkust. De oesters zijn erg beroemd ( Bluff Oysters) en worden hier gekweekt en geoogst. Verder is Bluff het eindpunt vsn State Highway 1 met een internationale wegwijzer op Stirling point. Kleine maar knusse camping.