28 februari - Reisverslag uit Haast, Nieuw Zeeland van Alfenhelg - WaarBenJij.nu 28 februari - Reisverslag uit Haast, Nieuw Zeeland van Alfenhelg - WaarBenJij.nu

28 februari

Door: Helga Tabak

05 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Haast

Het regent en het is koud, bah. Hopelijk kunnen we er met de camper uitkomen, uit dit mulle zand. Ja hoor met de chauffeurskunst van Alf gaat dit prima. Op naar Hokitika, dat ook wel de jade stad word genoemd. Er zijn vele winkels die dit verkopen. Maar je mag dit niet voor jezelf uitzoekt en betalen,brengt anders geen geluk. Wij bezoeken een slijperij met winkel erbijen kopen voor elkaar een jade hanger. Jade heeft vvoor de Maori's een spirituele betekenis en was het hardste materiaal dat ze kenden.(ze gebruikten dit voor wapens, gereedschappen en sieraden)
Hierna op weg naar de Franz Josef Gletsjer en de Fox Gletsjer. Het zonnetje krijgen we even te zien als we richting Franz Josef Gletsjer lopen. De wolken hangen laag, maar we zien toch nog een gedeelte, is wel bedekt met veel steen en gruis. Bij de Fox Gletsjer maken we wandeling, tot binna op de gletsjer. Steile weg erheen. Helaad ben je er bijna en hebt een mooi uitzicht op de gletsjer, batterij van het fototoestel leeg ( ja dat komt door dat wildcamperen heb je geen stroom) Helga snel terug naar de camper voor de andere camera. Gelukkig toch nog een foto.Verder richting Haast, en voor vandaag genoeg gereden, pitstop en morgen weer verder.( verblijven in Haast-beach)